Marketing-plus2017-07-12T13:28:20+00:00

REPRESENTATIEVE MARKETINGBEDRIJVEN

WAT VERSTAAN WE ONDER MARKETING?

Marketingcommunicatie gaat over de communicatie in de marketing. Het omvat het totaal van de middelen waarmee het bedrijf of de organisatie communiceert met doelgroepen en stakeholders. Het algemene doel van marketingcommunicatie is om de diensten, producten en het bedrijf zelf te promoten.

Om het begrip marketingcommunicatie nog wat duidelijker te maken, zal het begrip marketing verder uitgelegd worden. Marketing is het bedenken, waarderen, promoten en verspreiden van ideeën, goederen en diensten, om zo de doelstellingen van zowel de klanten als de organisatie te realiseren. Communicatie is de manier waarop deze ideeën naar de stakeholders wordt overgebracht. 

Er zijn verschillende vormen van marketingcommunicatie. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

RECLAME

PUBLIC MARKETING

SOCIAL MEDIA

SPONSORING

Marketing is gebaseerd op de Engelse termen market (markt) en getting (krijgen)

LETTERLIJKE BETEKENIS MARKETING

Marketing is een economische wetenschap gebaseerd op de Engelse termen market (markt) en getting (krijgen) en heeft betrekking op alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Traditioneel werd marketing gezien als het geheel van alle activiteiten die erop gericht zijn om, samen met de afdeling verkoop, de ruil van producten of diensten te bevorderen. Deze op ruil gebaseerde omschrijving wordt in elk geval door de American Marketing Association vanaf hun herziene definitie in 2004 als te beperkt beschouwd.

OORSPRONG VAN DE MARKETING

Marketing als (wetenschappelijke) discipline is ontstaan rond het begin van de twintigste eeuw in Illinois in de Verenigde Staten, waar aanhoudende agrarische overschotten ertoe leidden dat er structureel naar nieuwe afzetmogelijkheden gezocht moest worden. Tot die tijd werden ruilprocessen vooral bezien vanuit de klassieke en neoklassieke economische theorie..

MARKETING ANNO NU

Tegenwoordig spelen in de meeste ontwikkelde economieën consumentenbehoeften een belangrijkere rol dan de aanwezigheid van surplus aanbod. Marketing is daarmee bij uitstek een discipline geworden waarbij het identificeren van behoeften centraal is komen te staan. Marketing als discipline steunt daarbij sterk op kennis ontwikkeld in andere vakgebieden zoals psychologie, sociologie en economie. Door middel van advertenties is de marketingpraktijk ook gerelateerd aan de creatieve kunsten. Daarnaast heeft marketing op haar beurt ook relevantie gehad voor de sociale wetenschappen. Met name op het gebied van statistische analyse van (extreem) grote hoeveelheden gegevens zijn vooral marketingonderzoekers grensverleggend geweest.