Event-plus2018-08-06T16:14:11+00:00

REPRESENTATIEVE EVENEMENTENBEDRIJVEN

WAT VERSTAAN WE ONDER MARKETING?

Evenementen zijn openbare of besloten gebeurtenissen die soms duizenden bezoekers trekken. Ze zijn er in alle vormen en maten en hebben een kleurrijk karakter. Voor velen is het bezoek aan een evenement een vorm van vrijetijdsbesteding. Binnen de evenementenbranche zijn er veel verschillende branches en beroepsgroepen te onderscheiden. Zo zijn er diverse evenementen op het gebied van: kunst, cultuur, muziek, sport, religie, wetenschap, techniek, huishouden, mode en horeca. Ook worden evenementen op verschillende schaalgroottes georganiseerd (vb. plaatselijk, landelijk of internationaal). Het kan gaan om een grootschalige muziekuitvoering, popconcert, handelsbeurs of internationaal congres. Grote evenementen worden veelal in een evenementencomplex, op een evenemententerrein of in beurshallen gehouden. Bij de organisatie van een evenement komt heel wat kijken. Denk aan marketing, merchandising, aankondigingen, uitnodigingen, reservatie, ticketverkoop, parking, garderobe, beveiliging en catering

Er zijn verschillende vormen van evenementen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

KUNST

CULTUUR

MUZIEK

SPORT

Evenementen zijn openbare of besloten gebeurtenissen die soms duizenden bezoekers trekken

TRENDS

Crowdshaping wordt gezien als een van de grootste eventmanagementtrends die de komende jaren van invloed gaan zijn op de eventbranche. Stel je eens voor dat je in real-time variabelen als muziekgenre, de temperatuur van de omgeving of het volume van de muziek kunt aanpassen op de behoeften van de bezoekers? Crowdshaping geeft evenementenorganisatoren deze mogelijkheid door het inzetten van specifieke apps, gadgets en tools.

Evenementenorganisatoren proberen altijd de behoeften van hun bezoekers zo goed mogelijk in kaart te brengen door het verzamelen van data, profielen en voorkeuren. Deze data is het perfecte middel voor het creëren van persoonlijke eventbelevingen door crowdshaping. Maar hoe komen zij precies aan deze data?

De bezoekers kunnen gebruik maken van speciale check-in apps op hun smartphones of andere draagbare apparaten. Ze loggen in d.m.v. hun social media accounts. Dit geeft jou inzicht in de voorkeuren van je bezoekers alsook in specifieke vragen afkomstig uit enquêtes en GPS-lokalisatie. Is het te warm in de zaal? Misschien staat de muziek wel te hard of heeft het publiek wel behoefte aan een ander genre. Stel deze vragen in de app en je kunt perfect inspelen op de eventbeleving van je publiek.

MARKTONTWIKKELING

Dat 2018 een sterk jaar wordt voor de eventsector voorspelde EventMonitor drie maanden geleden al. Opnieuw blijkt de marktbarometer van eventplanner.nl het juist te hebben, want de nieuwste editie bevestigt de trend.

31% van de eventopdrachtgevers zag zijn budget effectief stijgen, terwijl bij slechts 1% de knip op de uitgaven ging. 85% verwacht de komende 6 maanden nog meer te zullen investeren in evenementen. Ook de eventbedrijven zelf zijn optimistisch: 57% verwacht te groeien. EventMonitor heeft ondertussen een stevig trackrecord als het op marktvoorspellingen over de evenementenbranche aankomt. Ook deze editie bevestigt dat opnieuw.

Bij de Belgische eventbedrijven zag 19% in het laatste kwartaal van 2017 een dipje, maar als we naar de barometer kijken, is er niet meteen een reden voor ongerustheid. België verwacht de komende maanden immers een sterkere groei dan Nederland.

DUURZAAMHEID

Organisaties haken in op de trend om duurzamer te produceren en belangenpartijen juichen de ontwikkelingen toe. Er zijn verschillende partijen die ondersteuning en advies bieden ter bevordering van het duurzaam produceren van festivals en andere evenementen. Deze partijen hebben vaak de kennis en connecties in huis om een festival klimaatneutraal te maken. Liza Heykoop, marketingmanager bij FairClimateFund, legt dit uit; “wij berekenen de volledige CO2-uitstoot van het festival uit en adviseren de organisatie vervolgens waar er CO2 en dus meestal ook kosten bespaard kunnen worden. De onvermijdelijke restuitstoot kan dan vervolgens gecompenseerd worden met CO2 rechten. In ons geval komen deze rechten uit ontwikkelingsprojecten in India en Afrika. Op deze manier is een festival volledig klimaatneutraal op een eerlijke manier.” Partijen zoals UMEF, Green Key en Duurzame Evenementen Utrecht werken met behulp van scans en checklists waarmee een advies wordt gevormd. Voor de uitvoering van dit advies bieden ze vervolgens de ondersteuning en een netwerk aan contacten die de organisatie van dienst kunnen zijn.